Usambara mountains en Tanga coast (Titi)

24 december 2016 - Lushoto, Tanzania

kerstvakantie! Goede reden om meteen de koffers te pakken en een nieuw stukje Tanzania te ontdekken. Deze keer met bestemming Lushoto in de Usambara mountains. Dit gebergte wordt ook wel de Alpen van Tanzania genoemd. Het is er prachtig, groen, relaxed en minder armoedig dan wat we tot nu toe gezien hebben. De Duitsers hebben dit gebied vorige eeuw behoorlijk ontwikkeld. Bijzonder om overal huizen te zien in traditioneel Duitse stijl, en 'allees', lange lanen en wegen met nette rijen bomen erlangs geplant. De Duitsers bouwden alsof ze er voor eeuwig zouden blijven, en de kwaliteit is er dan ook naar.

In ons zeer goedkope Duitse pension (sehr sauber) verbleven vooral jonge vrouwelijke backpackers die paar maanden of langer vrijwilligerswerk deden en ook aan het rondtrekken waren. Erg gezellig! De eerste dag een prachtige wandeling gemaakt, van 9 tot 18 onderweg, 18 km en twee uitzichtpunten bedwongen. Leuk om te zien dat Simone inmiddels zo groot is dat ze dat makkelijk aankan.

IMG_3375IMG_3397

De volgende ochtend teveel spierpijn om deze afstand te herhalen. Dus met de auto naar een waterval in de buurt waar Simone met alle studentes gezellig het koude water in sprong. Omdat we ook zin hadden in wat anders hebben we in de middag een leuke knutselworkshop gedaan. Met restjes van al die prachtige stoffen die vrouwen hier dragen poppetjes knippen en dan met verf, pen en stukjes schors een omgeving erbij maken. Erg gezellig om te doen.

IMG_3429

Van Lushoto naar de kust gereden. In de middle of nowhere ligt Fish eagle point, een lodge waar water en stroom niet voorhanden zijn tenzij de zon schijnt of het geregend heeft. Toevallig bleek hier een ander gezin uit Simones klas te zijn. Heerlijk samen kanoën door de mangrove, crabbetjes vangen en snorkelen. Leuk om Simone zo de hele dag in het Engels te horen praten. Om er te komen moet je 10 km door de wildernis rijden over een bobbelige weg. Toch blijkt ook daar dan weer een dorpje te liggen. De eigenaren van de lodge vertelden ons dat het brakke water wat de dorpelingen drinken niet geschikt is voor menselijke consumptie. Ze zijn druk met overheid bezig om hier verbetering in aan te brengen. Zelf hebben ze dakgoten en grote regentonnen aan laten leggen op het gestichte schooltje. Een grote regenbui van een uur levert al schoon drinkwater op voor een week voor het hele dorp. Op deze manier proberen ze stukje bij beetje ook iets bij te dragen aan de lokale gemeenschap. Het was erg gezellig, 's avonds met zijn allen aan een lange tafel eten en mooie gesprekken over Tanzania en de verhalen horen over wat iedereen uiteindelijk daar bracht.

IMG_0859IMG_0839

Inmiddels weer thuis. Geen plannen voor de kerst, voelt ook niet als kerst met de zon en zonder familie. Volgende week woensdag komen de jongens! We kijken er naar uit om ze weer te zien, al hun verhalen te horen en zij natuurlijk ook die van ons. Begin januari nemen we ze mee naar Serengeti en Ngorongoro, wordt ook vast een mooie trip. DE vakantie van Simone duurt een maand dus we hebben alle tijd van de wereld.

Onder de tab Foto's hebben we nog meer foto's van deze trip voor de liefhebbers. We wensen jullie allemaal een fijne kerst toe en natuurlijk een prachtig 2017!

1. Miranda:
    24 december 2016
    Lieve Titi, Michiel en Simone,

Ik lees jullie reisverhalen met ontzettend veel plezier. Wat een fantastische, spannende, indrukwekkende, aandoenlijke ervaringen en ontroerende foto's.
    Geniet straks nog extra met jullie zonen erbij.

Veel liefs, en fijne feestdagen
    Miranda, Philippe, Sophie en Lucas
  2. Anneke Sanderse:
    25 december 2016
    Lieve Titi, Michiel en Simone,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen, wat een prachtig avontuur. Ik geniet met jullie mee en wens jullie een hele fijn kerst en hele fijne vakantie met elkaar.

Lieve groet Anneke
  3. Ellen:
    25 december 2016
    Lieve Titi, Michiel en Simone,

Wat heerlijk om jullie avontuurlijke verhalen te lezen en foto's te zien. Onvergetelijke ervaringen. Prachtig! Wij genieten met jullie mee!
    Hele fijne kerstdagen en een geweldig 2017!

Liefs
    Ellen en Rob
  4. Truus:
    27 december 2016
    Hoi hoi,
    Lieve Michiel, Titi en Simone,
    Wat een belevenissen, de spierpijn is vast al weer over en fijn dat jullie zo genieten van alles wat er te beleven valt met prachtige foto's van de mooie natuur.

Fijne tijd met elkaar als de jongens er ook zijn.
    Hartelijke groet en liefs Han en Truus.
  5. Natacha:
    29 december 2016
    Beste Titi,
    Wat leuk om te lezen en zien wat jullie meemaken in deze andere wereld! In het dorp van mijn ouders in Frankrijk ligt de temperatuur rond het vriespunt...Heel fijne jaarwisseling gewenst voor jullie allemaal,
    groet
    Natacha
  6. Hanka:
    5 januari 2017
    Wat een mooie verhalen en foto's Michiel. Heerlijk dat we mee kunnen genieten van jullie prachtige avonturen.
    Geniet van de tijd met de jongens erbij nu!